سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوامل شیمیایی آب استخر چیست؟

تعادل شیمیایی آب استخر، از مهمترین کارهایی است که می بایست مدنظر افراد مسئول ارائه خدمات نگهداری استخرها قرار گیرد. نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که پارامترهای مختلف شیمیایی استخر، به هم وابسته بوده و تغییر در هر کدام از آنها می تواند باعث ایجاد تغییر در سایر شاخص های شیمیایی آب شود. کیفیت آب استخر همواره در حال تغییر است. آلودگی های مختلف به سادگی و از طرق گوناگون وارد آب استخر می شوند.

  برای حفظ کیفیت آب استخر نیز باید هم آن را تصفیه نمود و هم ضدعفونی کرد. برای ضدعفونی کردن آب استخر، از مواد و تجهیزات ضد عفونی استخر استفاده می‌شود. این کار بیشتر با ماده‌ کلر و به‌وسیله دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود. کلر علاوه بر ضدعفونی و تمیز کردن آب، باعث زیبایی و زلالی آن نیز می‌شود. اما برای استفاده از کلر در آب استخر، باید از تجهیزات به‌خصوصی از جمله کلرزن قرصی خطی استفاده کرد و از لمس کلر و ضررهای آن پرهیز نمود. 

عوامل شیمیایی استخر

 

عوامل شیمیایی آب استخر

عوامل شیمیایی مختلف می‌توانند تاثیرات گوناگونی بر کیفیت آب استخر بگذارند. از این رو لازم است ابتدا با این عوامل شیمیایی آشنا شویم تا بعد بتوانیم آنها را برطرف سازیم.

میزان PH آب

میزان PH آب استخر باید حد مناسبی داشته باشد. اگر مقدار آن پایین تر از حد معمول باشد، یعنی آب اسیدی است که عوارض اسیدی بودن آب، موجب خوردگی تجهیزات موجود در استخر، تورم پوست، آسیب‌های چشمی، جذب شدن سریع کلر توسط آب و از دست رفتن خاصیت ضدعفونی آن می‌شود. از سویی دیگر بالا بودن میزان  PH آب نشانه قلیایی بودن آب است که این خاصیت موجب کدر شدن آب استخر، رسوب بستن دیواره‌ها و کف استخر و تجهیزات استخر می‌شود.

میزان قلیایی بودن آب

قلیایی بودن آب از فاکتورهای سنجش خواص شیمیایی آب استخر می‌باشد. اگر آب به اندازه کافی قلیایی نباشد، سطح PH آب دچار تغییر ناگهانی خواهد شد. حد مناسب قلیایی بین 80 تا 150 ppm است. اگر میزان آن بیشتر از این مقدار باشد، میزان اسیدی بودن آب بالا می‌رود و اگر به بالای 200 برسد دیگر قادر به تنظیم آن نخواهید بود.

سختی آب

یکی از مواد بازی موجود در آب، کلسیم است که با سختی آب شناخته می‌شود. کلسیم از مهم‌ترین عوامل ایجاد رسوب است. در صورتی که این مقدار بیشتر از حد مجاز باشد، روی جداره، کف و درون دستگاه‌های گردش آب رسوب خواهد کرد. اگر هم از حد معمول کمتر باشد، رنگ، کاسه و روکش درون استخر آسیب خواهد دید.

ادامه مطلب در مطالب بیشتر در زمینه تجهیزات ضد عفونی آب استخر را در   وبسایت ونداد تجهیز  دنبال کنید.