سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع و دسته بندی های منابع و مخازن آب

امروزه در هر ساختمانی می توانید به نوعی وجود منابع و مخازن آب را مشاهده کنید. مخزن‌های ذخیره آب در انواع مختلف با کاربری خاص خود مورد استفاده قرار می گیرند که در اینجا برخی از این دسته بندی ها را معرفی می‌نماییم:

مخزن افقی

از این نوع مخزن در محیط‌هایی استفاده می‌شود که با محدودیت ارتفاعی مواجه هستند.

مخزن عمودی

مخازن عمودی ارتفاع زیاد و در عوض پهنای کمی دارند. این مخزن‌ها برای مکان‌هایی که محدودیت ارتفاع ندارند، بهترین گزینه‌اند. مخزن‌های عمودی در انواع مخزن عمودی کوتاه، مخزن عمودی بلند، مخزن پلی‌اتیلن عمودی و منبع انبساط موجودند.

مخزن مکعبی کتابی

این مخزن در ابعاد و حجم‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. مخزن‌های کتابی کمترین فضای ممکن را اشغال می‌کنند و قادرند حجم قابل‌توجهی از مایعات را ذخیره کنند.

مخزن ماژولار افقی

این مخزن هم در دو شکل سبک و سنگین و در دو حجم متفاوت تولید می‌شود.

وان‌های صنعتی و شیلاتی

وان‌های شیلاتی به‌عنوان حوضچه‌های کاملاً بهداشتی در صنایع غذایی و شیلاتی کاربرد دارند. وان‌های صنعتی به‌صورت بدون رنگ تولید می‌شوند و خواص ضد خوردگی دارند.

مخازن تک لایه

این مخازن می‌توانند طبق سلیقه مشتری، رنگی و یا بدون رنگ باشند. این مخازن عموماً برای ذخیره آب آشامیدنی در فضا‌های تاریک، و یا برای ذخیره مواد غذایی و انواع مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مخازن دولایه

این مخزن‌ها، یک‌لایه بی‌رنگ یا سفید در داخل و یک‌لایه رنگی بیرونی دارند. وجود لایه رنگی باعث می‌شود که نور کمتری به داخل مخزن نفوذ کند. مخزن‌های دولایه برای ذخیره آب آشامیدنی، مواد غذایی ،و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مخازن سه لایه

این مخزن‌ها دارای سه لایه بارنگ‌های متفاوت هستند که رنگ سیاه لایه میانی آن‌ها، اجازه نفوذ نور را به درون آن‌ها نمی‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود که تأثیرات مخرب نور خورشید و اشعه یو‌وی بر محتویات این مخازن دفع شوند و از تشکیل و رشد جلبک‌ها در داخل مخزن جلوگیری گردد. این منبع آب برای ذخیره آب آشامیدنی، مواد غذایی و مواد شیمیایی که به نور حساس هستند، مناسب است.

مخازن فوم دار

این مخزن‌ها می‌توانند بر اساس انتخاب مشتری، در مدل‌های دولایه و سه‌لایه تولید شوند. وجود لایه‌ی فوم در این مخزن‌ها باعث افزایش ضخامت و ایجاد استحکام شده و میزان انتقال حرارت از جداره مخزن را کاهش می‌دهد. لایه فوم باعث می‌شود دمای داخل مخزن، در شرایط دمایی مختلف، مدت‌ زمان طولانی‌تری ثابت بماند.

علاوه بر تمامی این موارد، منابع و مخازن  پر‌طرفدار زیر هم موجودند: